Tinnitus är ljud, som vi tycker oss höra från vårt
hörselsystem, utan att det finns någon bakgrund till dem
"ute i verkligheten".
Det förefaller mig som att en dominerande syn på tinnitus,
inte minst på våra öronkliniker, är att tinnitusljuden
är "hjärnspöken". Det uppstår som skensignaler i nervsystemet
efter själva hörselorganen.
Man behandlar ibland tinnitus med kognitiv beteendeterapi,
men det tror jag inte är för att bekämpa hjärnspökena,
utan för att hjälpa patienten att stå ut med oljudet.
Men det finns en annan idé, som gäller för åtminstone
somliga patienter. Idén är att när patienten tycker sig höra
ett ljud, så är det därför att verkligen finns ett ljud.
Ett riktigt akustiskt ljud, fast inne i örat. Upptäckten av
detta gjordes av en engelsk läkare, som försökte behandla
en patient. Han fick en ingivelse att stoppa in en mikrofon
i patientens öra. Det kom ut ett ljud, och han kunde spela
in det med sin bandspelare.
Bakgrunden till detta har jag fått i ett föredrag av en
amerikansk elektronikprofessor, som hette Carver Mead. Han hade
sysslat med en avancerad verksamhet, som hette kiselkompilering,
men nu hade han som bisyssla börjat göra elektronik som
simulerade ögon och öron.
Carver Meads tes är att en huvuduppgift för örat är att mäta
tidsskillnader, mellan ljudet från de båda örona. På så sätt
får man en viss, om än ofullständig, information om var ljudet
kommer ifrån, och det kan naturligtvis vara livsavgörande.
Man mäter då den tidsliga skillnaden mellan öronen, då någon
t.ex. bryter en kvist, genom att mäta en rumslig skillnad.
Man skickar in ljudet i en lång gång, en för vardera örat.
När ljudet då finns på olika ställen i de båda gångarna i ett
visst ögonblick, så kan man därav bestämma tidsskillnaden.
Problemet är att ljudet skulle reflekteras i de båda ändarna
av gången, och så skulle det uppstå en så kallad stående våg.
Gången skulle fungera som en fiolsträng. Själva gången är ju
annars hoprullad, för att få plats. Man säger ibland: "Han har
inte mycket mellan öronen!". Men ingen människa har något alls
mellan öronen. Det här båda hoprullade hörselgångarna möts
mitt inne i huvudet. Hjärnan sitter ovanför.
Nå, men reflexioner i ett vågbärande medium uppstår på grund
av variationer i något, som kallas vågimpedans. Det
är ett förhållande mellan tryck och rörelse, som motsvarar
elektricietslärans impedans, som är ett förhållande mellan
spänning och ström. Sådana impedanssteg finns framför allt i
ändarna på hörselgången. För att minska detta, så låter man
vågen, när den har kommit längst in, fortsätta ut igen
genom en parallell gång. Längst ut har man en flexibel hinna
som kallas ovala fönstret, och som har samma impedansegenskaper
som det runda fönstret, där vågen kommer in hörselgången.
Men inuti hörselgången låter man impedans ändra sig mjukt,
för att minimera reflektionerna. I hörselgången finns en
vätska, som fortplantar vågen, och ute i verkligheten har vi
ju luft. För att inte all våg skall reflekteras bort i övergången,
så måste man göra en anpassning mellan de båda mediernas
impedanser. Det sker genom något, som motsvarar en elektrisk
transformator, dvs en hävstångsanordning med de berömda
beståndsdelarna, hammaren, städet och stigbygeln.
En sådan här anordning, får något som Carver Mead betraktar
som en tillfällig sidoeffekt. Den kan mäta tonhöjd. Olika
vågor, med olika tonhöjd, tar sig olika långt in i
hörselgången. På så sätt uppstår "den musikaliska människan".
Men så sker av matematisk nödvändighet. Man kan inte göra
en tidsskillnadsmätare av det här slaget, utan att den samtidigt
blir en tonhöjdsmätare.
Men det finns ett problem till, utom impedansen, med vätskan
i hörselgången. Den dämpar vågen för mycket. Vågen dör helt
enkelt ut för snabbt i gången. Man kunde ju försöka leta efter
en bättre vätska, men den vätska vi har är förmodligen bland
det bästa man kan göra med naturliga medel. Luft kunde kanske
vara bra, men luften kopplar för dåligt till de vibrationssensorer
vi har i örat, och som gör nervsignaler av alltihop.
Lösningen är genialisk, men också ödesdiger: Positiv återkoppling.
Somliga celler i hörselgången är sensorer, men andra är
motorer, alltså små högtalare. Kopplar man ihop dem, så kan
man häva dämpningen. Men kopplar man ihop dem för mycket, så
går det som i folkparken. När man skruvar upp volymen, så
börjar det tjuta mellan högtalare och mikrofon.
Naturen har då fått ta på sig uppgiften att ställa in den
här återkopplingen. I analogi med elektriska kretsar kallar man
kopplingsfaktorerna mellan sensorer och motorer för förstärkningar.
Det finns många i en hörselgång. En enkel lösning för att
undvika oljud, är ju att vara försiktig, och välja låga
förstärkningar. Men då hör vi ju inget, för då kommer den för
stora dämpningen in i bilden.
Proceduren är i stället att rutinmässigt
öka förstärkningen till en sjävsvängning uppkommer, och sedan
sänka den igen tills självsvängningen försvinner. Det här bör
gärna göras under lugna förhållanden, då yttre ljud inte
stör. Så det här kan man uppleva under de tidiga morgontimmarna
i sängen. Örat börjar pipa med en ganska ren och klar ton,
och sedan dör ljudet sakta bort igen. Det tar en stund, så man
kan hinna bli lite oroligt, att man får behålla ljudet länge.
Det här är egentligen en ganska enkel procedur, eftersom den
tycks arbeta med bara en tonhöjd. Men den fungerar. Men
allteftersom hörselceller förstörs på grund av buller eller
ålder, så blir
det allt svårare. Det är när den här adapteringsprocessen
inte fungerar längre, som vi riskerar att drabbas av tinnitus.
Ett alternativ kunde ju rimligtvis vara, att vi i stället
får svagare hörsel, därför att kroppen väljer en låg
förstärkning.
Låt mig nu nämna något om mina egna erfarenheter.
Tinnitus och försvagad hörsel i höger öra dök upp ungefär
samtidigt, så att jag inte riktigt kan reda ut tidsordningen.
Jag hörde i alla fall praktiskt taget ingenting i höger öra.
Om jag höll en telefonlur till örat, hörde jag absolut ingenting
av kopplingstonen. Jag antog att detta berodde på en vaxpropp,
så jag bokade in tid hos vårdcentralen för spolning.
Men under den närmaste helgen låg jag i tält under en
scoutvinterhajk. Då kom det ett anfall av tinnitus, som jag
aldrig har upplevt senare. Det var starkt, och det lät som
musik av Witold Lutoslavskij, den polske skaparen av
"ful musik". Men det tonade bort under morgonen.
Sedan kom jag till vårdcentralen, och sköterskan sa: "Det
ser rent och fint ut. Här behöver vi inte spola, men kanske
i vänster öra." Då sa jag: "Jag tycker ju inte att det är
så lugnande, för jag hör inte ett smack." Då sade
sköterskan: "Nä, men det ser så fint ut." Efter spolningen
av vänster öra kom min husläkare för att inspektera. Jag
skulle hålla för näsan och svälja. Hon såg att trumhinnan
rörde sig, och hon sa, att det såg bra ut. Då sade jag igen;
"Men för mig är det inte särskilt lugnande att trumhinnan
rör sig, för jag hör inte ett smack".
Vad både hon och jag visste, var att jag hade blivit behandlad
för borrelia, Och min tanke var då att borrelian hade tagit
hörseln på höger öra. Det är borreliabakterierna fullt
kapabla till. Så när skulle de ta hörseln i andra örat också?
"Nä, men det går säkert över", sa husläkaren.
Jag hade en kollega, som drabbats av samma slag av plötslig
dövhet. Hans läkare hade en förklaring. Det hade kommit in
slem och annat i mellanörat. Sådant kan hända, särskilt när
man flyger, och det strömmar in luft i örat, när flygplanet
går ner för landning. Slemmet klibbar sig fast i
hävstångsmaskineriet, och låser det. Samtidigt griper sig
bakterier an med att bryta ner slemmet, och det skapar ett
undertryck på grund av bakteriernas syreförbrukning, så det
kan göra ganska ont. Det här var en möjlig förklaring också
till mitt problem.
Nu fanns det tinnitus igen, men i oskyldigare form. Det kunde
låta som ett änglaspel eller en vårbäck. Eftersom en låst
hävstångsarnordning i mellanörat påverkar impedansförhållandena
i systemet, så var det inte helt uteslutet att tinnitusen
också kunde komma av detta.
Snart tar jag kontakt med en privat öronklinik, eftersom jag
inte räknar med att kunna komma åt sjukhusets öronklinik
utan hjälp från vårdscentralen. Men där hade man inga akuttider,
men sekreteraren där förklarade vänligt att man faktiskt själv
direkt kunde vända sig akut till sjukhusets öronklinik.
Där fick jag kortisontabletter med syfte att häva en
infektion i hörselnerven. Varianten med ett fel i mellanörat,
ville man inte tro på. Det är ju också så att mellanörat
måste vara mycket svårtillgängligt, så man kanske föredrar
andra hypoteser.
Så går det ganska lång tid. Men så en morgon hör jag plötsligt
det där utdöende pipet i höger öra. Och då förstår jag att
hela systemet i örat fungerar. För det vill till om den
här adapteringsmekanismen skall fungera. Det enda som fattas
är att ljudet inte kommer in till örat.
I själva verket bevisar ju också tinnituset att allting
fungerar, om det inte är ett "hjärnspöketinnitus".
Någon vecka senare åker jag bil med bilradion på. Plötsligt
hör jag ett skrapande ljud i höger öra, när ljudet i radion
är som starkast. Då förstår jag att delarna i mellanörat
håller på att låsas upp. Sedan är jag tillbaka på öronkliniken
igen, och de mäter hörseln. "Nu hör du ju lite bättre"
säger de. "Jo", säger jag, "men jag har ju inte så mycket
nytta av det, för det är ju bara ett skrap" Efter en kort
diskussion om detta, så förstår jag att öronkliniken inte
känner till begreppet distortion.
Efter någon vecka försvann skräpet i mellanörat helt. Jag hör
sämre än förut, och tinnitusen finns kvar, men den har inte
blivit så stark att den stör mig så ofta.
Även om förståelsen för dessa "dynamiska teorier" kring
tinnitus inte verkar så stor, så används teorierna faktiskt
på ett annat område. Man testar hörseln på nyfödda barn,
som inte kan fås att trycka in en knapp, när de hör en
ton. Man skickar in en ljudsignal i örat, och fångar upp
den rent akustiska responsen från örat. Ur den responsen
kan man sluta sig till att barnets hörsel fungerar.